Friday 15 June 2012

Hikmah "ketawa" dan "menangis"

Assalamualaikum dan selamat malam kamu semua .. 
Tadi petang aku bace la newspaper ( METRO ) , then belek punye belek aku terjumpa la satu artical nie berkaitan "Hikmah ketawa dan menangis" .. So malam nie aku nk cite n kongsikan pada kamu semua pasal artical tersebut .. Tapi aku pilih yg ketawa okay sbb nyee aku tgah hepi sekarang .. Hehe , Kalau ade antara blogger yg dah bace tuu , kamu buat buat tk tahu laa ye bile kamu bace entry aku nie . . hihi 

Okay kite start dgn " Ketawa " ..  Ketawa adalah salah satu cara tok mengurangkan  tekanan .. Kamu semua percaya tak ?? Kalau tk caye okay kite bace lagi , apabila ketawa , badan membuat gerak isyarat mke dan bunyi. So badan lebih releks ketika ketawa. Otot diafragma, abdomen, sistem pernafasan, muka, kaki dan belakang semua bergerak sama dan umpama bersenam.
Saintis mendapati bahawa ketawa 100x = 10min melakukan senaman mendayung dan 15min berbasikal. Ketawa jgak membantu menggalakkan penyembuhan dlm badan dgn mengurangkan tekanan darah dan meningkatkan aliran darah serta mengurangkan tekanan. Ada org, apabila tekanan atau marah menonton filem komedi dgn harapan dpt ketawa bagi membuang emosi -ve yg mereka hadapi.
Penyelidikan jgak mendapati ketawa sering menjadi 'alat' manusia mengukuhkan hubungan mesra. Ia membantu merapatkan sesama manusia atau keluarga di samping menghasilkan impak keadaan yg tenang,

Haa , macam mane semua dah bace ?? So conclusion nye kite kena la ketawe okay ! Jgn takut yee bile nk ketawe .. Sbb nye aku pernah dgr mbe aku ckp bile kite bnyk ketawe ilmu pon bnyk la keluar n pada masa yg same bole menggemukkan badan ... Hah , betul ker ?? Tpi pasal ilmu bnyk keluar tuh aku setuju la jugak .. Ketawa ni bukan bermaksud kite kene 24jam ketawe jekk ..Ketawe pon ade had nye jugak okay kawan kawan .. :)

~Salam dari Fienas~

No comments:

Post a Comment